De laatste jaren zijn er tientallen keurmerken voor webwinkels gelanceerd. Het keurmerk is ooit in het leven geroepen om consumenten de garantie te geven dat een webshop betrouwbaar is en goede producten levert.
Tegenwoordig is dat echter anders. Er zijn heel veel keurmerken op de markt die geen garantie bieden en er alleen maar zijn om klanten over te halen om een product te kopen.
Het nut van een keurmerk
De laatste jaren is het aantal webwinkels in ons land flink gestegen. Nederland kent al ruim zeventigduizend webwinkels. De Nederlandse consument geeft online steeds meer uit. Ruim tien miljoen Nederlanders winkelt online en koopt steeds vaker producten online. Toch zijn mensen vaak nog wel wat huiverig om online producten te kopen. Meestal doen ze dit alleen bij grote, bekende webshops.
Om klanten wat meer vertrouwen te geven, zijn er tegenwoordig veel keurmerken op de markt. Met een keurmerk op je website kweek je dus vertrouwen bij een klant. Deze zal dan sneller geneigd zijn om tot een aankoop over te gaan.
Een keurmerk heeft nut voor de consument en de ondernemer. Door een keurmerk op je website te plaatsen help je de consument een handje op weg bij het nemen van een beslissing. Je duwt hem of haar eigenlijk de goede (aankoop)richting op.
Onderscheid van de concurrent
Met een keurmerk onderscheid je je van je concurrenten. Hiermee kan je dus proberen meer klanten aan te trekken. Als je een keurmerk aanvraagt, dan kom je bovendien te weten of je producten of diensten aan de eisen voldoen en op welke punten eventueel verbetering nodig is.
Een keurmerk overtuigt de klanten vanzelf over de kwaliteit van je producten. Dit hoef je dus niet meer zelf te doen. Er zijn tal van keurmerken actief. Ze hebben vaak elk hun eigen vakgebied, tarieven, kennis en voor- en nadelen.
Geen wettelijke regels
Er bestaan nog geen wettelijke regels voor het uitgeven van een keurmerk. Bedrijven kunnen dus gewoon een keurmerk beginnen. Vanwege het feit dat het zo gemakkelijk is om een keurmerk uit te geven, worden er dan ook regelmatig nieuwe keurmerken gelanceerd.
Toch redden niet alle keurmerken het. Dit komt, omdat er vaak geen markt voor is. Niet iedere doelgroep heeft behoefde aan een keurmerk. Daarnaast beschikken veel internetondernemers die net een keurmerk hebben gelanceerd niet over voldoende budget om het keurmerk bekend te maken bij de doelgroep. Daarnaast spelen de hoge aanvraag- en keuringskosten ook een rol. Als deze te hoog zijn dan zullen online ondernemers niet snel een keurmerk aanvragen. Dit doen ze alleen als dit hen ook echt winst oplevert.
Slechts woorden
In webwinkel keurmerken lees je vaak woorden terug als veilig, betrouwbaar, waarborg en garantie. Dit zijn slechts woorden die doorgaans niet echt realistisch zijn. Echte waarborg of garanties zijn in de wereld van de webshops helemaal niet bekend.
Conversie verhogen
Ondanks het feit dat sommige webshops een slechte kwaliteit leveren, werkt een keurmerk op een site conversieverhogend. Ook al zegt een keurmerk dus niet zo heel veel, toch zien consumenten er een meerwaarde in. Als je een logo van een keurmerk op je website plaatst, dan is de kans groter dat ze een product uit je webshop bestellen. Hierdoor neemt je omzet dus toe. Sommige webwinkel-keurmerken zijn minder gunstig, maar blijven toch bestaan, omdat ze wel zorgen tot een hogere omzet.
Het kan dus heel erg interessant zijn om uw webshop aan te sluiten bij een keurmerk. Doe dit echter niet zomaar, maar let wel even op het totaalpakket. Als je een logo op je website plaatst dat er oerlelijk en onprofessioneel uitziet, dan heeft dit niet zo’n grote impact. Zorg er dus voor dat het een stijlvol gevormd keurmerk is dat er betrouwbaar uitziet. Dit kan uiteindelijk leiden tot meer omzet.
Consumenten makkelijk overtuigen
Tegenwoordig is er een wildgroei van keurmerken en het gros hiervan houdt niets tot weinig in, maar dankzij een goedgekozen naam en een mooi logo wekken ze toch het vertrouwen van klanten. Meestal is het erg simpel om een keurmerk aan te vragen en deze af te nemen. Als je deze aanvraagt dan kan het zijn dat de uitgever van het keurmerk je webshop nog wel wordt gecontroleerd, maar daar blijft het dan ook bij. Met een keurmerk met een betrouwbaar klinkende naam kan je consumenten makkelijk laten overtuigen dat je ook echt betrouwbaar bent en goede producten levert.