Keurmerk Webshop? De Voor & Nadelen Van Een Keurmerk

door  | Algemeen

Veel webshops hebben een keurmerk op hun website vermeldt. Met een keurmerk wil een webshop het vertrouwen van de klant winnen. Consumenten kijken vaak naar een keurmerk, omdat ze hierdoor te weten komen of de webshop betrouwbaar is of niet.

Er zijn nog steeds consumenten die het een risico vinden om online een product te kopen. Vooral als ze de webshop niet goed kennen. Met een keurmerk op je website kan je deze angst wegnemen. Hiermee geef je je klanten net dat laatste zetje in de goede richting.

Waarom een keurmerk voor je webshop?

Met een keurmerk op je website laat je zien dat je lid bent van een bepaalde organisatie. Hiermee geef je aan dat jouw producten aan de gestelde eisen voldoet. Echter, het ene keurmerk is het andere niet. Sommige aanbieders hanteren strenge eisen en hoge tarieven, maar er is ook een groot aantal aanbieders dat haast geen eisen stelt.

Kwaliteitskeurmerken

De laatste jaren schiet het aantal keurmerken als paddenstoelen uit de grond. Jaarlijks komen er tientallen keurmerken bij. Hiertoe behoren er slechts een aantal tot de kwaliteitskeurmerken. De meeste keurmerken zijn er alleen maar om klanten te lokken. De kwaliteitskeurmerken die dit niet doen stellen strenge eisen en toetsen de webshops ook echt. Wanneer je als webshop een bekend kwaliteitskeurmerk aanvraagt, dan wordt je webshop echt getoetst. Hiervoor wordt een certificeringsbureau ingeschakeld. Deze onderzoekt of je webshop aan alle gestelde eisen voldoet. Als je webshop aan alle eisen voldoet dan mag je het keurmerk op je website plaatsen. Hiermee laat je zien dat je producten van kwaliteit verkoopt. Als je je niet aan de gestelde regels houdt, dan loop je het risico om het keurmerk weer te verliezen.

Een goed kwaliteitskeurmerk zegt iets over de kwaliteit van een product. Het toetst de producten uit de webshop en het keurmerk is aangesloten bij een onafhankelijke geschillencommissie. Daarnaast heeft een goed keurmerk algemene voorwaarden vastgesteld die zijn goedgekeurd door consumentenorganisaties.

Goedkopere keurmerken

Het is natuurlijk fijn om in het bezit te zijn van een bekend kwaliteitskeurmerk. Het nadeel hiervan is echter dat het een flinke investering is. Je bent een flink bedrag kwijt aan de jaarlijkse keuring. Daarnaast moet je vaak een deel van je omzet aan de keurmerkorganisatie afstaan.

Voor kleinere of beginnende webshops is het haast onmogelijk om een bekend en duurder kwaliteitskeurmerk aan te vragen. In zo’n geval biedt een kleiner en goedkoper keurmerk een goed alternatief. Een goedkopere aanbieder hanteert geen strenge eisen.

Als je een keurmerk aanvraagt bij een goedkopere aanbieder dan krijg je het keurmerk vrijwel meteen. Het enige dat je dan hoeft te doen is de aanbieder van het keurmerk een bedrag betalen. De rest wordt dan voor je geregeld. Binnen een dag heb je dan een mooi keurmerk op je webshop staan. Ook al houdt zo’n keurmerk weinig tot niets in, toch heeft het effect. Het komt op de consument betrouwbaar over. Hiermee haal je hem of haar sneller over streep om een aankoop bij je te doen.

Makkelijk een keurmerk aanvragen

Het is dus helemaal niet moeilijk om een keurmerk aan te vragen. De meeste keurmerken zijn alleen maar bedoeld om winst te maken. Sommige aanbieders van keurmerken zeggen wel dat je kosten moet betalen voor de keuring van je webshop, maar deze keuring houdt eigenlijk niets in. Als je de kosten voor het keurmerk hebt betaald dan heb je vrijwel direct een keurmerk op je website staan. Meestal kost het dus niet veel moeite om een keurmerk aan te vragen. Sommige keurmerkaanbieders gaan niet eens na of je webshop wel staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

De omzet verhogen

Eigenlijk is een keurmerk vooral waardevol als je hiermee de omzet van je webshop verhoogd. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je de kosten van het keurmerk er ook echt uithaalt. Ook al houden de meeste keurmerken dus niet veel in, toch werken ze winstverhogend. De consument ziet nog steeds de meerwaarde er van in. Met een webshop keurmerk vergroot je de kans op meer bestellingen.

Het kan dus zin hebben om een webshop keurmerk aan te vragen. Vraag niet zomaar het eerste keurmerk aan dat je tegenkomt, maar doe wel even wat onderzoek. Kijk goed naar het totaalpakket dat de aanbieder je biedt. Zorg er in ieder geval voor dat het keurmerk er stijlvol en betrouwbaar uitziet. Als je een webshop keurmerk op je website plaatst dat er onprofessioneel uitziet dan heeft dit weinig invloed op je omzet. Met een stijlvol en professioneel ogend keurmerk wek je vertrouwen. Dit kan uiteindelijk wel leiden tot meer omzet.

Plaats hieronder je reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *