Er zijn nog steeds veel consumenten die het nog wat riskant vinden om een product online aan te schaffen. Dit komt, omdat ze de winkeleigenaar en het product nog nooit hebben gezien. Ze zijn dus bang dat ze belazerd worden.
Een webwinkelkeurmerk kan de angst bij hen wegnemen. Tegenwoordig zijn er tientallen keurmerken beschikbaar. Er zitten hier ook nogal wat keurmerken tussen die niet zo streng zijn. Ze zijn er enkel om klanten ervan te overtuigen dat een webwinkel betrouwbaar is en goede producten of diensten levert.
Een duidelijk zichtbaar en goed gevormd keurmerk kan klanten dus net dat laatste duwtje in de goede (aankoop)richting geven. Een keurmerk kan ervoor zorgen dat je omzet stijgt, zonder dat je hier verder veel marketingactiviteiten voor hoeft te ondernemen.
Vertrouwen wekken van de consument
Met een keurmerk wil een webshop het vertrouwen wekken bij de consument. Keurmerken zijn er om aan de consument te laten zien dat webshops zich aan regels houden. Een keurmerk heeft bepaalde regels en voorwaarden. Als een webshop een abonnement neemt op een keurmerk dan moet deze zich ook aan de regels en voorwaarden houden.
Goede keurmerken controleren daadwerkelijk of webwinkels zich ook echt aan de regels en voorschriften houden. Er zijn er zelfs die hiervoor speciale certificeringsbureaus inschakelen, maar dit zijn er slechts enkelen. Als een webshop zich dan niet aan de vastgestelde regels houdt, krijgt het een waarschuwing. Een webshop kan zelfs het keurmerk weer verliezen. Verder hebben de grotere keurmerken soms een geschillencommissie. Hier kunnen consumenten met een klacht terecht over een webshop.
Toename van het aantal keurmerken
Een aantal jaren geleden waren er nog maar weinig keurmerken. Tegenwoordig is dit echter wel anders. Vanwege de toename van het aantal webshops is ook het aantal keurmerken flink gestegen.
In Nederland zijn er slechts een aantal keurmerken die strenge regels en voorwaarden stellen. Alleen webshops die aan de regels en voorschriften doen, mogen het keurmerk op hun website plaatsen. Echter, het gros van de keurmerken is er alleen maar om vertrouwen bij de consument op te wekken
Geen wettelijke regels
Iedereen kan een keurmerk beginnen, omdat hier nog geen wettelijke regels voor bestaan. Om deze reden zijn niet alle keurmerken even streng. Sommige bedrijven starten een keurmerk voor de winst. Het keurmerk ziet er dan erg geloofwaardig uit, maar webwinkels betalen dan slechts voor de naam en het logo van het keurmerk. Ook al bestaan de meeste keurmerken dus slechts uit een logo, toch zorgen ze vaak voor meer omzet. Websites die een keurmerk op hun site plaatsen, komen meestal geloofwaardiger over. De consument krijgt dan meer vertrouwen in de webshop en wordt sneller over streep getrokken om een bestelling te plaatsen.
Aantrekkelijke woorden, de oplichting van de keurmerken
De meeste keurmerken hebben dus geen speciale regels of voorschriften. Tegen betaling kunnen webshops een keurmerk dus op hun site plaatsen. Deze keurmerken gebruiken aantrekkelijke woorden als betrouwbaar, garantie, veilig en waarborg, maar dit zijn slechts uitdrukkingen. Ze bieden niet echt garantie of veiligheid.
Er zijn ook webshops die geen keurmerk hebben, maar toch goede diensten leveren. Ze hechten er geen waarde aan en vinden het onzin om met een keurmerk te bewijzen dat ze kwaliteit leveren. In de praktijk is het nuttig gebleken een keurmerk op de site te hebben. Klanten vertrouwen de site eerder, en kopen daarom eerder.
Een keurmerk moet aansluiten op de doelgroep
Een keurmerk moet niet alleen geloofwaardig overkomen op de consument. Ook de ondernemers moeten er in geloven. In Nederland groeit het aantal keurmerken gestaag, maar er gaan er ook weer veel ten onder. Dit komt vooral, omdat sommige bedrijven een keurmerk op de markt zetten waar de doelgroep helemaal geen behoefte aan heeft.
Verder starten sommige internetondernemers in het wilde weg een keurmerk, zonder verder voldoende marketingactiviteiten te ondernemen. De meeste (startende) ondernemers willen niet te veel uitgeven aan het plaatsen van een keurmerk op hun website. Keurmerken die dus torenhoge aanvraagkosten vragen voor het plaatsen van hun logo zullen dus sneller kopje onder gaan.
Wanneer je als ondernemer een webwinkelkeurmerk op je website wilt plaatsen, dan is dit niet zo moeilijk. Vaak werkt het erg eenvoudig om deze aan te vragen. Het kan zijn dat je wel wordt gecontroleerd. Je moet dan gegevens doorspelen als je btw- en kvk-nummer, maar daar blijft het ook bij. Met weinig moeite heb je dus een keurmerk op je site en kun je consumenten sneller overtuigen van je product.