Het lijkt alsof er voor elke webwinkel een apart keurmerk is. Dit is ook niet zo gek, want met een webwinkel keurmerk straal je als webshop vertrouwen uit. Hiermee laat je zien dat je producten van kwaliteit verkoopt.
Wanneer je als webwinkel een keurmerk hebt, neem je de angst weg bij consumenten. Eigenlijk geef je ze met een keurmerk net dat laatste duwtje in de rug om een product in het virtuele winkelmandje te gooien.
De voordelen van een webwinkel keurmerk
Als je een webwinkel hebt, dan is het zeker een aanrader om een keurmerk te nemen. Het levert je namelijk een aantal voordelen op. Zo zorgt een keurmerk voor:
- Een grotere betrouwbaarheid
- Meer omzet dan de concurrent
- Meer geloofwaardigheid
Grotere betrouwbaarheid
Je laat hiermee zien dat jij je, als webwinkel, aan bepaalde regels en voorwaarden houdt. Dit wekt weer vertrouwen bij de consument. Deze zal dan sneller geneigd zijn om een product van je te kopen.
Meer omzet dan de concurrent
Wanneer je als webwinkel een keurmerk op je website hebt staan, dan onderscheid je je hiermee van de concurrent. Als deze geen keurmerk heeft en jij wel dan loop je de kans om meer klanten te trekken.
Meer geloofwaardigheid
Een keurmerk zorgt voor meer geloofwaardigheid. Met een logo van een keurmerk op je website, laat je aan je klanten zien dat je producten van een goede kwaliteit verkoopt.
Handige marketingtool
Aangezien je met een keurmerk al snel laat zien dat je producten van kwaliteit verkoopt is het ook een handige marketingtool. Je overtuigt je klanten vanzelf over de kwaliteit van je producten en hoeft hier zelf helemaal niets voor te doen.
Kwaliteitsoordeel
Een keurmerk is een kwaliteitsoordeel over het product in de vorm van een logo. De kwaliteit van het product is bepaald door een lijstje van eisen waar een product aan moet voldoen. Als een webwinkel een keurmerk aanvraagt dan controleert de keurmerkeigenaar of de producten aan de eisen voldoen.
Nog geen wettelijke regels
Er bestaan nu nog geen wettelijke regels voor keurmerken. Om die reden kan iedereen een eigen keurmerk beginnen. Dit heeft ertoe geleidt dat er nu honderden keurmerken zijn. Deze keurmerkeigenaren nemen het niet altijd zo nauw met de eisen. Er zijn er slechts een aantal die echt strenge eisen stellen en een webshop ook echt toetsen. De meeste keurmerken zijn enkel gericht op het maken van winst. Ze bestaan alleen maar om klanten te lokken.
De keurmerktoets
Eigenaren van keurmerken die willen aantonen dat hun keurmerk betrouwbaar is, kunnen zich aanmelden voor een bepaalde keurmerkentoets. Deze toets is weer opgesteld door de Raad van Accreditatie. Dit is een onafhankelijke stichting die toezicht houdt op verschillende instellingen die zich bezig houden met kwaliteitsbeoordelingen. Als een keurmerkeigenaar zich aanmeldt voor de keurmerktoets dan kijkt de RvA onder meer naar de duidelijkheid van de eisen, de onafhankelijkheid van de keurmerkeigenaar en de openbaarheid van informatie. Vervolgens krijgt het keurmerk een rapportcijfer dat tussen de 1 en 10 ligt. Hoe hoger het cijfer, hoe betrouwbaarder het keurmerk is.
De meeste keurmerken zijn niet getoetst door de RvA. Toch wil dat nog niet zeggen dat ze niet betrouwbaar zijn. De reden dat veel keurmerkeigenaars zich niet opgeven voor de keurmerkentoets is de hoge prijs. Daarnaast kiest ook niet iedere webshop voor een bekend en getoetst keurmerk. Vooral de kleinere webwinkels kiezen liever voor een onbekend en goedkoper keurmerk. Het is aan de consument om te bepalen of een webwinkel met een keurmerk betrouwbaar is.
Hoge tarieven
Een kwaliteitskeurmerk dat is getoetst rekent vaak erg hoge tarieven. Als webwinkel moet je een flink bedrag betalen voor de jaarlijkse keuring. Daarnaast betaal je het kwaliteitskeurmerk ook nog eens een bepaald percentage van je omzet. Wanneer je als webwinkel een hoge omzet draait dan kan dit bedrag flink oplopen.
Vooral voor de ondernemers met een kleinere webwinkel kunnen deze kosten veel te hoog zijn. Om die reden kiest het gros van de internetondernemers meestal voor een goedkoper keurmerk. Ook al zeggen de goedkopere, niet getoetste keurmerken, niet veel, toch is uit onderzoek gebleken dat ze een toegevoegde waarde hebben. Een keurmerk komt betrouwbaar over op de consument en levert simpelweg meer omzet op.